לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

מהי שיטת לאבאן-ברטנייף ומי צריך אותה?



המאמר עוסק בעקרונות שיטת לאבאן-ברטנייף ובשימוש המדהים הנעשה בה בתחומי המחול, משחק, אתלטיקה, טיפול בתנועה ובגוף, פסיכותרפיה, אימון אישי ועסקי ועוד.

"בתנועה" – המרכז ללימודי לאבאן-ברטנייף
מילכה לאון
ת.ד. 1034 גבעת-עדה 37808
טל/פקס: 04-6388095
054-4643230
[email protected]

מהי שיטת לאבאן-ברטנייף ומי צריך אותה בכלל?

"רודולף לאבאן הוא `יוצר-המפות` (map-maker) הגדול ביותר של התנועה...יש המשווים אותו לסטרווינסקי, פיקאסו וסטניסלבסקי, ולא אהיה מופתע אם יתברר שהוא חשוב יותר מהם."
(ג`יימס דייוידסון)

אנו נעים. גופנו נע אל תוך המרחב, יוצרים בו ובגופנו צורות, משתמשים באיכויות דינאמיות בכל אשר אנו עושים – הליכה ברחוב, פירואט או קפיצה בסטודיו, שחייה, ריצת מראתון, משחק על הבמה, ניצוח מקהלה, אינטראקציה עם חבר ועוד. מבלי שנבחין בכך, גופנו מפתח דפוסי תנועה ייחודיים, ותבניות ריתמיות-דינאמיות המשתנות ומתאימות עצמן לסביבה. אנו `משדרים` את עצמנו לעולם דרך תבניות אלה בכל רגע. חלק מהתבניות מסייעות לנו, בזמן שאחרות עוצרות אותנו מלממש את הפוטנציאל התנועתי והאקספרסיבי המלא שלנו. רובנו לא נבחן אותן ואת יעילותן עד אשר התבניות החלו לגרום לנו כאב פיזי או אי נוחות וקושי בתקשורת עם הסביבה.
לימוד של ניתוח תנועה לאאן-ברטנייף מאפשר לרקדן/מורה למחול/כוריאוגרף/שחקן/תרפיסט/ מאמן ספורט/מאמן אישי/מנצח מקהלות/פוליטיקאי (והרשימה עוד ארוכה) לבחון את התבניות, לגלות את אלה המסייעות למתנועע לממש את אשר הוא מנסה להשיג, ואת אלה המפריעות/מחלישות. מידע זה משמש ללמידה והטמעה של עקרונות, טכניקות ותרגילים ה`תפורות` לצרכים ומטרות ספציפיים של תחום (מחול/משחק/תרפיה וכד`) או של אדם ספציפי, בין אם מטרתו היא להצליח לבצע 4 פירואטים ברצף, לשפר את חבטת הטניס שלו, לתקשר טוב יותר עם סביבתו, ועוד.
להלן מספר שאלות אשר להן ניתן למצוא תשובות דרך שיטת לאבאן-ברטנייף:
מדוע יש ימים בהם אני יכולה לבצע 3 פירואטים/להבקיע גול בלי בעיות, ובימים אחרים יש לי "יום רע"?
מדוע שרירי הירכיים והגב התחתון שלי כואבים כשאני עולה במדרגות?
כיצד אני יכולה ללמוד ללכת שוב לאחר פציעה/טראומה?
אני שחקנית, ומתקשה לגלם את הדמויות במחזות באופן מלא. מה אני יכולה לעשות?
כתרפיסט אני מודע לחשיבות שיש במציאת ה"ליבה" הפנימית ו"עמוד השדרה" של האדם. אבל איך אני עושה את זה דרך הגוף. האם הגוף יוכל לקצר את התהליך הטיפולי?

אז מהי שיטת לאבאן?
ניתוח תנועה לאבאן – קרוי על שם יוצרו, רודולף לאבאן, אשר היה רקדן ומורה לתנועה בעל השפעה רבה. הוא נולד בהונגריה ב- 1879. הוא למד תחילה ציור וארכיטקטורה, אך מצא את ייעודו בחקירה ופיתוח של טכניקות תנועתיות הקשורות ללימוד של ההיבטים הרוחניים והמעשיים של תנועת האדם.
לאבאן יצר מערכת כוללת של ניתוח ועבודה בתנועה היכולה לסייע לאדם גישה אל, והרחבה של האפשרויות התנועתיות דרך הבנה של מרכיבי התנועה והיחסים ביניהם. ניתוח תנועה לאבאן הוא שיטה ושפה המשמשת לעבודה על שכלול יכולותיו של המבצע – הרקדן, השחקן, המתנועע (יוגה, טאי-צ`י וכל שיטה אחרת), מנצח התזמורות, האתלט, ועוד. כיוון שהיא מתייחסת לקשרים שבין גוף-דעת-רגש, משמשת השיטה גם לעבודה על הרחבת הרפרטואר האישי בתרפיות תנועתיות וגופניות רבות, באימון אישי ועסקי, ועוד.
שיטת לאבאן-ברטנייף משמשת גם לצפייה, תיאור, רישום והבנה של כל סוגי התנועה. מנתח תנועה משתמש בשפה זו על מנת לתאר ולפרש את התנועה האנושית, מתנועת היד הקלה ביותר בזמן שיחה ועד לתנועתו המורכבת של אתלט מיומן, מתבנית נשימתו של פעוט עד למעורבותו הגופנית הטוטאלית של הרקדן. ניתוח תנועה לאבאן הינו כלי בידי כל מי שרוצה להעשיר, לעדן ולשכלל ולהבהיר את התנועה.

שיטת לאבאן (לאבאן-בארטנייף) מיושמת במגוון גדול מאד של דיסציפלינות: תרפיה בתנועה, משחק, מחול, שירה, יוגה, ניצוח תזמורות, אנימציה של סרטים, מנהל עסקים, אימון עסקי ואישי, אימון פוליטיקאים בתנועה, הנחיית קבוצות, ספורט, אנתרופולוגיה, לימודי תרבויות, ואפילו... משפטים (אפליקציה מיוחדת בשביל אמהות יהודיות...).

"שיטת בארטנייף":
אירמגארד בארטנייף היתה תלמידתו וממשיכתו של לאבאן. היא למדה פיזיותרפיה וטיפול בתנועה. ברטנייף יישמה את התיאוריות של לאבאן ביחס לתפקוד הפיזי והקינסיולוגי של הגוף, ומתוך עבודתה התפתחה שיטה המבוססת על עקרונות לאבאן בתוספת קינסיולוגיה, תנועה התפתחותית (השיטה "מתכתבת" עם BMC ) ושיטות סומאטיות נוספות. פרק זה בשיטה נקרא –"קישוריות גופנית" – והוא עוסק בדפוסים בהם "מקושר" הגוף, ואשר מאפשרים לגוף לפעול כמערכת מתנועעת. דפוסים אלה, המתפתחים מתוך הרפלקסים הראשוניים של התינוק, מהווים את ה"מאטריקס" על גביו מתפתחת התנועה האנושית. כשהם מתפתחים כראוי, ובעיקר מיושמים בתנועתנו, דרך מודעות והתכוונות – דפוסים אלה מאפשרים לנו לחוות את עצמנו כמערכת, ולא כאוסף של איברים (תחושה מוכרת...?). הם מאפשרים לנו לנוע באופן "מקושר", מאורגן, יעיל ואקספרסיבי. כלומר, נוכל "לבזבז" פחות משאבים, לנוע ביתר נינוחות, להשיג מטרות ויעדים באופן יעיל יותר, לחוות את עצמנו כחלק אינטגראלי של הסביבה ולהיות אקספרסיביים יותר. אז מה רע...?!!!

בניתוח תנועה לאבאן-ברטנייף אנו נוהגים לשאול מספר שאלות מרכזיות, היוצרות קטגוריות של ניתוח ולמידה. כל קטיגוריה מהווה תחום לימוד רב-פנים ועשיר.
1. כיצד מאתחל הגוף את התנועה/פעולה וכיצד הוא מבצע אותה?
קטיגורית הגוף מתמקדת במבנה ההאנטומי של הגוף, השלד והיחסים בין חלקיו, דפוסי קישוריות המשמשים ליצירת תנועות פשוטות ומורכבות, תמיכת הנשימה, תמיכת הליבה, יציבה דינאמית ועוד.
2. איזו איכות דינאמית אנו רואים אצל המתנועע?
קטיגורית הדינמיקה Effort)) מתארת את האיכויות הדינאמיות של התנועה. מרכיבי הדינמיקה מגלים את גישתו ועולמו הפנימי של האדם, את הדחף שלו לנוע. אלו הם ה"צבעים" של התנועה, הנותנים לתנועה רגש והבעה.
3. היכן נע הגוף במרחב?
בקטגוריה זו אנו עוסקים במרכיבים המרחביים של התנועה – ברצפים הטבעיים של התנועה ביחס למבנה הגוף, בחלל האישי של המתנועע, בתבניות מרחביות ובאופן בו אנו מתקשרים עם העולם דרך השימוש שלנו בחלל הכללי, האישי והבין-אישי. תקשורת, על פי לאבאן-בארטנייף תלויה בשימוש במרחב.
4. איזו צורה יוצר הגוף במרחב?
קטיגוריה זו מתמקדת בתנועה שיש לה איכויות צורניות בליבת הגוף, במרכזו. איכויות אלו מבטאות את האופן בו אנו "מגלמים"embody את עצמנו בחלל, בגוף ובאיכויות הדינאמיות. דגש רב ניתן דווקא לשינויי צורה קטנים, אלה דרכם אנו מבטאים פעמים רבות את רגשותינו הכמוסים ביותר.

איך לומדים את זה?
• נעים הרבה.
• מתנסים, חווים, חוקרים, לומדים תיאוריה.
• לומדים את התיאוריה דרך התנועה ומעמיקים את ההבנה והביצוע התנועתי דרך הבנת התיאוריה.
• עושים שיעור מחול/תנועה/יוגה המבוסס על עקרונות בארטנייף.
• לומדים תרגילים ספציפיים לחיזוק/שכלול יכולת מסויימת.
• בוחנים כיצד יכולות תנועתיות משפיעות על יכולות רגשיות וחשיבתיות.
• צופים בסרטונים, ועוד.
הלמידה הינה אינטגרטיבית כשהעבודה המעשית נתמכת בדיון ובשיח תיאורטי, ולהפך. העבודה מתנהלת בתוך סטודיו/חלל תנועה, כשלוח, מקרן או אמצעים אחרים מלווים את התהליך.

מי יכול להרוויח מלמידה של שיטת לאבאן-ברטנייף?
כיוון שהשיטה מתמקדת בתנועה האנושית, הרי שכל אחד שמתנועע יכול להרוויח מזה – כן, כן, גם אתה!
אתלטים וספורטאים מכל תחום-
• ישכללו ויעשירו את תנועתם,
• ישיגו יעילות וקלות תנועתית רבה יותר.
• הם יוכלו לשפר את הביצועים שלהם כיוון שיעבדו יעיל יותר.
רקדנים –
• ישיגו גם קלות תנועה וגם חוויה של תנועה עשירה ומלאה יותר, חיבור גוף-נפש.
• שיפור, שכלול ועידון יכולות ביצוע.
• הבנה עמוקה יותר של התנועה ואקספרסיביות מתוך התנועה והטמון בה ולא כ"מסיכה" המודבקת מעל.
• הם ילמדו גם את עקרונות התנועה בהם הם משתמשים כבסיס לפיתוח והעשרה של סגנון אישי.
כוריאוגרפים –
• יקבלו כלים תנועתיים שימושיים ביותר לאימפרוביזציה וקומפוזיציה,
• הבנה של המטריצה דרכה הם יכולים להעשיר את סגנונם התנועתי, ושל הפוטנציאל האקספרסיבי של החומרים אותם הם יוצרים.
• כלומר, עושר תנועתי רב יותר, וגם אפשרות לבחון "אז מה אני מבטא/ת פה?". כוריאוגרפים רבים באירופה וארה"ב משתמשים ביסודות לאבאן-ברטנייף בתהליך העבודה שלהם, הידוע ביניהם הוא ביל פורסיית`, היוצר עבודות שלמות מתוך מטריצות אלה.
מורים לכוריאוגרפיה –
• יקבלו דרכי חשיבה תנועתיות וכוריאוגרפיות.
• שיטות עבודה – אימפרוביזציה מבוססת תנועה, דרכי פיתוח חומרים תנועתיים, מבנה ותוכן. סגנון כוריאוגרפי – מהו?
• כלים רבים לבחינה של האופן בו נוצרת משמעות על הבמה דרך אומנות המחול.
שחקנים –
• ירחיבו ויעשירו את הרפרטואר התנועתי שלהם – גוף נע ואקספרסיבי יותר
• הרחבה והעשרה של הרפרטואר הדינאמי שלהם, המאגר ממנו הם "שואבים" את הדמויות אותן הם משחקים.
• הבנה של מרכיבי התנועה וכיצד להשתמש בהם לבניית דמות, יצירת סצינה על הבמה, להיות "כאן ועכשיו" – כיצד?
מורים למחול/תנועה/יוגה ושיטות נוספות –
• ישיגו הבנה מעמיקה יותר של עקרונות תנועתיים על פיהם יכול להיות בנוי שיעור המחול, בעיקר בעידן שלנו בו כל סגנון הוא "אישי" כל כך, ו"תלוי" מורה. (אז מה בעצם אני מלמדת, כשאני מלמדת `טכניקה`...?!!).
• עקרונות לבניית שיעורים.
• הבנה חשובה ביותר של תנועת התלמידים – חוזקות/קשיים שלהם. דרכים לשיפור ושכלול.
• דרכים לפיתוח שכלול ועידון הביצוע של התלמידים, גם מחוץ לסגנון התנועתי בו הם עובדים.
• שפה שניתן להשתמש בה עם התלמידים.
• הרחבת אופקים וקישורים רחבים בין התנועה ומרכיבי החיים האחרים – גוף/נפש/דעת.
מטפלים בתנועה, פסיכותרפיסטים, פסיכותרפיסטים גופניים והוליסטיים-
• כלים לעבודה על מודעות עצמית ותנועתיות של עצמי- על ההיבטים הפסיכו-פיזיים שלי עצמי.
• הבנה של התנועה, משמעותה, התכנים והמסרים שהיא יוצרת ומבטאת, וכיצד ניתן לעבוד באמצעותה לשיפור חיי המטופל.
• כלים לזיהוי חוזקות וחולשות של המטופל.
• דרכים אפקטיביות לעבודה דרך הערוץ התנועתי אל הערוצים הרגשיים-התנהגותיים-חשיבתיים.
• חיזוק הליבה של המטופל, פיתוח יכולות חלשות או חסרות, ושכלול אלה הקיימות.
מאמני ספורט -
• הבנה של עקרונות התנועה והכוחות הפועלים עליה, גם בהקשרים הרגשיים-מחשבתיים.
• דרכים נוספות לזהות את הקשיים של הספורטאים איתם הם עובדים, לגלות את המקומות בהם התנועה אינה יעילה ותרגילים לשכלול יכולות חלשות/חסרות.
• דרכים למקד את הספורטאי בהתכוונות הנכונה של התנועה (התכוונות מרחבית/גופנית/דינאמית) אשר תסייע להם לשכלל את הביצוע שלהם.
• הבנה מעמיקה ומספקת יותר של הפוטנציאל הגלום בתנועה האנושית והקשר שבין ההיבטים התנועתיים של האדם וההיבטים הפסיכולוגיים המניעים אותו.
לאבאן ועוזריו עסקו באימון אתלטים אנגלים הרחק בשנות ה-40 של המאה ה-20.

מאמנים אישיים/עסקיים
ניתוח תנועה לאבאן ברטנייף משמש יותר ויותר גם בתחומי אימון אישי ועסקי. בתחומי הפסיכולוגיה העכשווית, העיסוק בפוטנציאל האנושי והאימון האישי והעסקי מוצאים כיום יותר ויותר קשר בין תנועה – חיזוק ובניה של הליבה הפנימית של האדם, פיתוח כח רצון וסיבולת – לבין האופן בו אדם מתפקד בחיי היומיום שלו. האם הוא משיג את שאיפותיו/נתקע בכל פעם מחדש/מסתובב בתוך המעגל הפנימי של עצמו כשהוא דוחף "פול גז בניוטרל"- כולו תסכול/מפחד לצאת אל העולם שבחוץ כדי להשיג את רצונותיו? מלים רבות בהן משתמשים בתחום זה באות מתחומי הגוף והתנועה.
הכרות עם ניתוח תנועה לאבאן-ברטנייף יכולה לאפשר למאמן –
• לאסוף מידע על המטופל דרך התבוננות באופן בו הוא מתנועע.
• לשקף למתאמן תבניות תנועתיות-רגשיות-מחשבתיות המקדמות אותו ומסייעות לו, או להפך.
• לסייע למתאמנים לשכלל את עבודתם והתקדמותם דרך התכוונות נכונה יותר – מרחבית/גופנית/דינאמית.
• לסייע למתאמנים להבין את תהליכי קבלת החלטות שלהם, לדוגמא, ודרכים לשכלל תהליכים אלה.
• לסייע לארגונים לבחור את האנשים הנכונים לתפקידים הנכונים, או להכשיר את האנשים איתם הם עובדים.

אז... האם כדאי לי?
שווה לנסות. אנשי רבים מאד בכל העולם מוצאים את השיטה הזו בסיס לפיתוח והעשרה של עבודתם. באירופה וארה"ב לאבאן-בארטנייף הינו קורס חובה ברוב הקולג`ים החשובים למחול ותיאטרון. כוריאוגרפים רבים, שהמוביל ביניהם הינו ביל פורסיית` משתמשים בשיטה בעבודתם. מאמני ספורט, מורים לתנועה/ספורט/מחול/חינוך רגיל/חינוך מיוחד לומדים שיטה זו.
כיוון שרודולף לאבאן וממשיכיו עסקו במרכיבים הבסיסיים ביותר של התנועה, והאופן בו הם מתייחסים ומשפיעים זה על זה – הרי ששיטה זו מהווה בסיס לבחינה ולמידה של כמעט כל אספקט בחיינו.
אז מה כבר יכול להיות רע...?!

מילכה לאון – מתמחה בשיטת לאבאן, מ.א. בתנועה ומחול ממרכז לאבאן בלונדון. לימדה מחול וLabanAnalysis- במרכז לאבאן בלונדון ובקולג`ים למשחק; ניתוח תנועה לאבאן לתרפיסטים בלסלי קולג`, אוניברסיטת חיפה ומסגרות פרטיות, מלמדת מחול מודרני, כוריאוגרפיה וLabanAnalysis בארץ ובחו"ל. יוצרת קורסים והשתלמויות המשלבים בין מחול, תנועה ו-LabanAnalysis לרקדנים, שחקנים, תרפיסטים, מאמנים.
מתרגלת יוגה למעלה מ-20 שנה.

המאמר פורסם גם כאן »

מילכה לאון מילכה לאון ? עוסקת במחול ותנועה מגיל צעיר בעלת תואר שני מ Laban Centre Londonמלמדת מחול מודרני, כוריאוגרפיה
וLabanalysis בארץ ובחו"ל. יזמה וקיימה קורסים והשתלמויות שונות בתחומים המשלבים בין המחול וLabananlysis לרקדנים, שחקנים ותירפיסטים

כל המאמרים של מילכה לאון - בתנועה:

"תקפצו לי!"- הרהורים קופצניים על מהות הקפיצה בחיינו

"תקפצו לי!"- הרה

מהות הקפיצה הינה התנגדות מרוכזת לכוח המשיכה ואיתגורו באמצעות דחיפה מהקרקע ושליחת הגוף הרחק מהקרקע. לקפיצה יש ייעודים בחיינו התפקודיים. אך מה היא עבור נפשנו?» מאת מילכה לאון

איך נחזור הביתה?

איך נחזור הביתה?

אנו נתונים בראשינו, אוחזים בקצוות היריעה של החיים ומקווים שנחזיק מעמד. מתוך ספר אמבודימנט מאת מארק וולש, מאמן להתפתחות אישית העושה זאת דרך החוויה ההוליסטית.» מאת מילכה לאון

איך נחזור הביתה?

איך נחזור הביתה?

» מאת מילכה לאון

מעבר לנקודת האיזון של השנה החדשה?

מעבר לנקודת האיזון של הש

כיצד נמצא איזון דינאמי ללא מאמץ בתוך התנועה הבלתי פוסקת של העולם? המושג טנסגריטי יכול לסייע לנו.» מאת מילכה לאון

איך זרקתי את התיק מעבר לגדר

איך זרקתי את התיק מעבר ל

הסיפור האישי שלי, איך הפכתי הכל והבנתי, ואיך עברתי תהליך אשר איפשר לי בסופו של דבר חוסן נפשי. על תנועה בשיטת לאבאן, ועל הבניית רפרטואר תנועתי-רגשי-מחשבתי חדש.» מאת מילכה לאון

תפקוד והבעה בתנועה

תפקוד והבעה בתנועה

מאמר זה עוסק בתפקוד והבעה בתנועה למתנועעים ביומיום ועל הבמה. המאמר הרביעי והאחרון בסדרת המאמרים הקושרים בין דפוסי התנועה שלנו וסגנון ההתמודדות שלנו עם המציאות» מאת מילכה לאון

תפקוד והבעה בתנועה

תפקוד והבעה בתנועה

» מאת מילכה לאון

"בצאת ישראל..." על יציבות ותנועתיות בתוך תהליכי שינוי

"בצאת ישראל..."

מאמר זה, השלישי בסדרת המאמרים העוסקים בתמות של רודולף לאבאן , עוסק בקשר שבין יציבות ותנועתיות לבין המוכנות להשתתף בתהליכי שינוי, וכיצד כל זה נראה בתנועת הגוף.» מאת מילכה לאון

מה עבודה ומנוחה ועל משמעות השנ"צ

מה עבודה ומנוחה ועל משמע

מה אנו יכולים ללמוד על עצמנו דרך האופן בו אנו מארגנים את חיינו? כיצד נלמד להכיר את המשפטים והמילים של תנועותינו? בתנועה בין עבודה ומנוחה, על פי רודולף לאבאן.» מאת מילכה לאון

על אביב ופריחה - מקצבים של תנועה ושל שינוי

על אביב ופריחה - מקצבים

חודש אפריל נפתח, ואיתו- האביב. יום של שמש רודף יום של שיטפון. הכל משתנה למול עינינו. שינוי. אוהבים שינויים? מוכנים להשתנות, או רק מייחלים לשינוי שיקרה?» מאת מילכה לאון

איך אתם בונים את שיעור התנועה / מחול שלכם?

איך אתם בונים את שיעור ה

במאמר קצר זה ברצוני להציע דרך לבניית תוכנית לשיעור, או סידרת שיעורים, המבוססת על עקרונות של ארגון תנועתי, כפי שמוגדרים ובאים לידי שימוש בשיטת לאבאן-בראטנייף.» מאת מילכה לאון

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

לנוע עם הטבע - ריקוד עם הסביבה , גוף-אומנות-נפש-סביבה, מהפכה בצעדים קטנים.» מאת עילי אלפרוביץ`

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

» מאת עילי אלפרוביץ`

מה בין שחיתות שלטונית ותנועה גופנית (ועוד של תינוקות....?!!)

מה בין שחיתות שלטונית ות

מאמר זה מציג הרהורים על הקשר שבין מוסר, גוף ותנועה, הרהורים כואבים בימי חקירות ומעצרים אלה של טרום-בחירות 2015. (כן, הכתבה נכתבה בשנת 2015)» מאת מילכה לאון

האם אתם מביאים את הגוף אל גוף הידע שלכם?

האם אתם מביאים את הגוף א

האופן בו אנו מביאים את הגוף שלנו אל תחומי הידע שלנו, ולאו דווקא רק אל הידע הגופני-תנועתי, אלא גם אל הידע הנחשב `קוגניטיבי`. » מאת מילכה לאון

איך התמודדתי עם שינויים בעזרת שיטת EFT

איך התמודדתי עם שינויים

המאמר מספר סיפור אישי על שינוי והתמודדות, על המתנות העטופות בניר לטש שמספקים לנו החיים, וכיצד בעזרת שיטת EFT הצלחתי לסייע לעצמי להפוך מציאות בלתי רצויה להזדמנות חדשה.» מאת מילכה לאון

"כשלאבאן ויונג נפגשו"

"כשלאבאן ויונג נפגשו

מאמר זה עוסק בקשר שבין תפיסתו של רודולף לאבאן את הקשר שבין האופן בו נע האדם ועולמו הפנימי לבין התיאוריה הטיפולוגית של הפסיכולוג והתיאורטיקן קארל יונג.» מאת מילכה לאון

"כשלאבאן ויונג נפגשו"

"כשלאבאן ויונג נפגשו"

» מאת מילכה לאון

ניתוח תנועה לאבאן - הדינמיקה של התנועה

ניתוח תנועה לאבאן - הדינ

ההשפעה החשובה ביותר של רודולף לאבאן על אומנויות הבמה ועל התרפיה בימינו באה מחקר התנועה הטבעית והתיאוריות אשר התפתחו מתוך חקר זה.» מאת מילכה לאון

מהו ניתוח תנועה לאבאן?

מהו ניתוח תנועה לאבאן?

המאמר מציג את הרקע והעקרונות המרכזיים של ניתוח תנועה לאבאן LabanAnalysis המשמש רקדנים, שחקנים, אנשי תנועה ותרפיסטים בעולם כולו.» מאת מילכה לאון

מהו ניתוח תנועה לאבאן?

מהו ניתוח תנועה לאבאן?

» מאת מילכה לאון

מה הקשר שבין שיטת לאבאן-ברטנייף ויוגה?

מה הקשר שבין שיטת לאבאן-

" על מנת לחוות ולממש את הפירות האמיתיים של ההאתה יוגה, איננו יכולים פשוט להעתיק דפוסים עתיקים, כשאנו מחקים באופן מכאני אסאנות מסורתיות. המאסטרים המקוריים חקרו, ניסו והמציאו דרכים חדשות לנוע ולהיות בתוך הגוף, ועלינו לתרגל יוגה ברוח זו ? בתחושה, בר» מאת מילכה לאון

שיתוף חברים
עם : מילכה לאון